به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، حسین عاشوری قائم مقام راه آهن در کارگروه مدیریت بحران و ارتقا ایمنی در این جلسه که در ساختمان شهدای راه آهن و با حضور اعضای ستاد ارتقای ایمنی و حضور برخط مدیران مناطق برگزارشد افزود: با توجه به بررسیهای انجام شده میزان حوادث از ابتدای امسال روند کاهشی داشته است به طوری که در ۱۱ ماهه سال جاری، حوادث خروج از خط ۱۲ درصد، آتش سوزی ۶۰ درصد، برخورد با عابر ۲۳ درصد و برخورد با وسایل نقلیه جادهای نیز ۳۳ درصد کاهش داشته است که مجموع این عوامل، کاهش ۱۹ درصدی حوادث ریلی در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل را رقم زده است.
وی بر ضرورت فرهنگ سازی جهت کاهش برخورد با عابرین پیاده تاکید و تصریح کرد: در این راستا باید تمامی اقدامات و تدابیر لازم انجام شود چرا که علاوه بر اهمیت حفظ جان انسانها، هر حادثهای میتواند بر عملکرد راه آهن تاثیر منفی بسیاری داشته باشد.
وی ادامه داد: لازم است بیشترین حساسیت بر سوانح خروج از خط و عوامل پیشگیرانه اتخاذ شود.
عاشوری تعجیل در امور حمل و نقل ریلی را از جمله مهمترین عوامل ایجاد حوادث ریلی عنوان کرد و اظهار داشت: زمانی که در بخش ایمنی با یک مشکل مواجه می شویم بایستی با بررسی دقیق جوانب، علل آن را برطرف کنیم .
قائم مقام راه آهن همچنین از مدیران مناطق خواست علاوه بر حفظ ایمنی در ناوگان و خطوط ریلی ، تدابیر لازم در مورد ساختمان های قدیمی و فرسوده را اتخاذ کرده تا موضوعاتی چون مشکلات کابل های فرسوده در این ساختمان ها بستر ساز حوادث و آتش سوزی در ماه های گرم سال نباشد.
به گفته عاشوری؛ این مشکلات یکروزه و یک باره قابل حل نیست و بایستی به شکل گام به گام، حل و مراقبت های ویژه در این زمینه اتخاذ شود.
ارائه راهکارهای اصلاحی و برنامه ها برای ارتقا ایمنی
در این جلسه مدیران مناطق ضمن ارائه مشکلات و بررسی های انجام شده برای ارتقاء ایمنی بیشتر حمل و نقل ریلی، راهکارهای اصلاحی و برنامه های خود را در این راستا عنوان کردند که از جمله این اقدامات می توان به آموزش و فرهنگ سازی و هماهنگی با همسایگان خطوط ریلی ، کاهش و حذف نیروهای فراخوان اشاره کرد.
در ادامه این جلسه با اعلام اینکه تا کنون ۷۴ دستگاه لکوموتیو زیمنس به دوربین های نظارتی مجهز شده اند، گزارشی در مورد نصب دوربین های نظارتی لکوموتیوها، ارائه و از جمله اهداف این اقدام، نظارت بر عملکرد مامورین، کمک به راهبری قطارها، حفظ منابع سازمان، حفاظت و پالایش حریم ریلی و ... عنوان شد.